Fundusz ISPA - podstawowe dane
Pomoc z funduszu ISPA służy osiąganiu standardów i norm Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury transportowej i ochrony środowiska. ISPA ułatwiać ma realizację zadań wskazanych w dokumentach opracowanych przez instytucje zarządzajace środkami pomocowymi UE. Są to:
- Partnerstwo dla Członkostwa autorstwa Komisji Europejskiej,
- Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej opracowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
- Strategia Wykorzystania Funduszu ISPA autorstwa Ministerstwa Środowiska.
Rada Unii Europejskiej utworzyła fundusz ISPA na mocy Rozporządzenia 1267/1999 z 21 z czerwca 1999 r.
Przyjęte zasady działania funduszu ISPA nawiązują do działającego w Unii Europejskiej Funduszu Spójności.
Kto mógł ubiegać się o dofinansowanie z funduszu ISPA?
- Samorząd terytorialny
- Organizacja samorządowa
- Inne podmioty publiczne
Jakie sektory środowiska mogły być dofinansowywane?
- Woda do picia
- Ścieki
- Odpady
- Ochrona powietrza
Na jaką kwotę powinny opiewać przedsięwzięcia zgłoszone do funduszu ISPA?
Całkowity koszt przedsięwzięcia nie powinien być mniejszy niż 5 mln euro.
W jakiej wysokości fundusz ISPA może współfinansować przedsięwzięcie?
Kwota dofinansowania przez fundusz ISPA zależy od wypadkowych parametrów społeczno-ekonomicznych. Środki z funduszu mogą zostać zaangażowane w przedsięwzięcie w maksymalnej wysokości 75% wydatków publicznych. Komisja Europejska miała prawo w uzasadnionych przypadkach podnieść swój udział w dofinansowaniu przedsięwzięcia.
Jakiego typu przedsięwzięcia mogą uzyskać dofinansowanie?
- Fazy projektów
- Samodzielne projekty inwestycyjne
- Grupy projektów
Wszystkie projekty inwestycyjne zgłaszane do funduszu ISPA, zarówno finansowane ze środków własnych i środków unijnych musiały być przed przetargiem.
Jaki był zakres wniosku do funduszu ISPA?
Aplikacja o przyznanie środków musiała zawierać m.in. następujące informacje:
- wskazanie instytucji odpowiedzialnej za realizację przedsięwzięcia,
- opis oraz charakter przedsięwzięcia,
- koszt i lokalizację przedsięwzięcia,
- harmonogram realizacji prac i przetargów,
- analizę społecznych kosztów i korzyści,
- streszczenie oceny oddziaływania na środowisko zgodną z zaleceniami dyrektywy 85/337/EEC, 97/11/EC
- zapewnienie zasad konkurencyjności i procedur przetargowych,
- plan finansowy
- zapewnienie efektywnego korzystania i utrzymania infrastruktury powstałej dzięki realizacji przedsięwzięcia,
- studium wykonalności.
Ponadto wniosek musiał zawierać uzasadnienie, że przedsięwzięcie spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu Rady Unii Europejskiej 1267/99 ustanawiąjącym fundusz ISPA.
Jakie są podstwoe instytucje zajmujące się obsługą funduszu ISPA?
Komisja Europejska (http://europa.eu.int/comm/index_en.htm)
Nadzoruje i koordynuje wszystkie fundusze przedakcesyjne. W celu wdrożenia zasad nadzoru i monitoringu nad dofinansowanymi przedsięwzięciami Komisja Europejska powołała ISPA Management Committee, w skład którego weszli przedstawiciele państw członkowskich. Bliższe informacje nt. funduszu ISPA w opracowaniu KE można znaleźć na stronach: http://europa.eu.int/comm/regional_policy/funds/ispa/ispa_en.htm
Ministerstwo Gospodarki i Pracy (www.mgpips.gov.pl)
MGiP odpowiadało za koordynację w Polsce przedakcesyjnych unijnych instrumentów finansowego wsparcia, w tym funduszu ISPA.
Ministerstwo Finansów (http://www.mf.gov.pl).
Ministerstwo Finansów zarządza rachunkiem, na który dokonywane są przez Komisję Europejską przelewy środków z funduszu ISPA przeznaczone na realizację przedsięwzięć. Ministerstwo nadzoruje poprawność krajowych przepływów finansowych dokonywanych w ramach realizacji projektów.
Ministerstwo Środowiska (http://www.mos.gov.pl/index_glowny.shtml).
MŚ dokonywało wyboru przedsięwzięć, które były przedkładane KE wraz z wnioskiem o d dofinansowanie z funduszu ISPA. Departament Integracji Europejskiej MŚ pełni nadzór nad poprawnym przygotowaniem projektów w sektorze środowiska, realizacją zadań zgodnie z przyjętym harmonogramem oraz opracowywało dokumenty określające inwestycyjną strategię wykorzystania środków funduszu ISPA w sektorze ochrony środowiska.
Komitet Sterujący ds. funduszu ISPA
KS został powołany przy Ministrze Środowiska W jego skład wchodzili, oprócz pracowników Ministerstwa Środowiska, przedstawiciele samorządów, instytucji finansowych i ekologicznych. Ich zadaniem było nadzorowanie i monitorowanie przygotowań do funduszu ISPA oraz doradzanie Ministrowi Środowiska przed podjęciem kluczowych decyzji, np. przed zatwierdzeniem listy przedsięwzięć, która zostanie przedstawiona Komisji Europejskiej.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
NFOŚiGW od stycznia 1999 roku na mocy porozumienia z Ministrerstwem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa przygotowuje przedsięwzięcia do współfinansowania w ramach funduszu ISPA. W styczniu 2001 Minister Środowiska poszerzył zakres obowiązków NFOŚiGW o zadania związane z koordynacją przetargów i procesu wdrażania zaakceptowanych przez fundusz ISPA przedsięwzięć. W dniu 31 marca 2003 r. Ministerstwo Środowiska zakończyło przyjmowanie nowych wniosków do funduszu ISPA.
W dniu 31 marca 2003 r. Ministerstwo Środowiska poinformowało NFOŚiGW o zakończeniu przyjmowania nowych wniosków do funduszu ISPA.
.
Na skróty
Środki
krajowe
Środki
unijne
Środki
norweskie
i EOG
Państwowe
Jednostki
Budżetowe
Pomoc
publiczna